Pisanie pracy magisterskiej jest kluczowym przedsięwzięciem dla studentów studiów podyplomowych,
stanowiącym nie tylko ukoronowanie ich akademickiej podróży, ale także znaczący krok w kierunku ich zawodowej przyszłości.
Służy jako demonstracja umiejętności studenta do prowadzenia niezależnych badań, syntezy informacji i wnoszenia oryginalnych pomysłów
do swojej dziedziny studiów. W przeciwieństwie do innych projektów akademickich, takich jak prace semestralne lub raporty badawcze,
praca magisterska wymaga głębszego poziomu zaangażowania w temat, a także rygorystycznych podejść metodologicznych i ustrukturyzowanej prezentacji ustaleń.
Kompleksowy proces jej pisania i niezbędne elementy, które przyczyniają się do stworzenia dobrze ustrukturyzowanego dokumentu spełniającego standardy akademickie.
Głónym problemem związanym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do pisania pracy magisterskiej jest możliwość uzyskania
niedokładnych i nierzetelnych informacji. Algorytmy sztucznej inteligencji są tak dobre, jak dane, na których są trenowane,
a jeśli dane są niedokładne lub stronnicze, wyniki również będą takie same. Od najbliższego roku akademickiego polskie uczelnie
poza weryfikacją prac pod względem plagiatu, wykorzystywać będą dekryptor wykrywający działanie AI. Program działa podobnie do programu antyplagiatowego,
jednak w tym wypadku wykrywa on działania będące wynikiem proceduralności AI. Dlatego też mamy do czynienia z dekryptorem który wykonuje odwrotne funkcje
do tych które wykorzystało AI tworząc opracowanie. W przypadku korzystania z AI wynikiem jest zbieżność w zasosowaniu danej procedury adekwatnie do użytego narzędzia AI.
Co warto zauważyć większość wywodzi się od słynnego Chata GPT któego kod jest udostępniany jako Open Source, dlatego też dekryptory będą rozwijały się razem ze sztuczną inteligencją.
Według danych z Ogólnopolskiego Repozytorium Pisemnych Prac Dyplomowych (ORPPD), w latach 2009-2018 zarejestrowano łącznie 437 prac licencjackich i równorzędnych oraz 738 prac magisterskich i równorzędnych dotyczących sztucznej inteligencji w kontekście praktycznych zastosowań.Liczba prac licencjackich dotyczących sztucznej inteligencji zwiększała się w bazie ORPPD systematycznie od roku 2009.
W przypadku prac magisterskich i równorzędnych, największy wzrost ich liczby obserwowany był w roku 2010 oraz 2017.
W 2018 roku zarejestrowano w repozytorium 81 obronionych prac licencjackich i 72 obronione prace magisterskie – do końca roku ich liczba może jednak wzrosnąć.